رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد گفت: سالانه ۴ هزار بیمار سرطانی در استان خراسان رضوی توسط انجمن بیماران سرطانی تحت مداوا قرار می‌گیرند که ۳۵ درصد آنها توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند .
کد خبر: ۹۵۵۲۴۸۴
|
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، حمید مستشاری اظهار کرد: موضوع سرطان مسئله‌ای است که متأسفانه امروز دامن جوانان ما را هم گرفته و آنچه انجمن انجام می‌دهد، حتی فراتر از خدماتی است که دولت ارائه می‌کند.

 وی افزود: سالانه ۴ هزار بیمار سرطانی در خراسان رضوی توسط این انجمن تحت مداوا قرار می‌گیرند که حدود ۳۵ درصد آنها توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند و تحت حمایت انجمن هستند.

 مستشاری بیان کرد: متأسفانه درمان این بیماری نیز مانند بقیه امراض نیست که پاسخ صددرصد دهد، به همین دلیل اگر فردی از وجود سرطان در بدنش آگاه شود امید به‌طورکلی در او فرومی‌ریزد و از طرفی هزینه‌های این بیماری بسیار زیاد است.

 وی با بیان اینکه به‌عنوان‌مثال تجهیزات درمانی بسیار گران است و باید از خارج تهیه شود، مطرح کرد: ما قبلاً هیچ پولی از بیمار دریافت نمی‌کردیم؛ ولی با حذف ارز دولت به ما گفت از تعرفه خیریه که حدود دو و نیم برابر تعرفه دولتی است، استفاده کنید؛ این در حالی است که حدود ۳۵ درصد بیماران ما اصلاً توانایی پرداخت هزینه‌های خیریه را هم ندارند و به دنبال درمان هم نمی‌روند و متأسفانه بخش دولتی هم به دلیل کمبود تجهیزات بعضاً ۵ ماه بعد نوبت می‌دهند.

 

 کمک‌های مردمی حامی بیماران سرطانی نیازمند است

 

 رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد ادامه داد: بیمارستان ناظران درگذشته برای درمان بیماری سرطان پستان، ۲۰ میلیون تومان تعرفه اعلام کرده بود که این مبلغ توسط بیمه تأمین می‌شد و هیچ‌کس، چه غنی و چه فقیر، مبلغی بابت درمان آن پرداخت نمی‌کرد، این مبلغ در تعرفه خیریه ۵۵ میلیون تومان است که ۲۰ میلیون تومان بیمه پرداخت می‌کند و ۳۵ میلیون تومان را بیمار باید پرداخت کند که خیلی‌ها توان پرداخت ندارند.

 وی با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی حامی بیماران سرطانی نیازمند است، خاطرنشان کرد: در بهمن ۱۳۹۹ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور قول داد کسری بودجه ارزی بیمارستان را یک‌هفته‌ای تأمین کند، اما از آن زمان ۹۴ هفته گذشته است، از ابتدای ۱۴۰۰ اعلام کردند اصلاً ارز ندارند و باید تعرفه خیریه از بیماران دریافت کنید؛ ولی ما باز تمام این سال را تعرفه دولتی دریافت کردیم؛ اما در سال ۱۴۰۱ از آن نتوانستیم و اجباراً با تعرفه خیریه مشغول خدمت‌رسانی هستیم. البته مردم به ما اعتماد کردند و برخی از بیماران دارای تمکن مالی بیش از هزینه درمان خود را پرداخت می‌کند و برخی دیگر واقعاً توان پرداخت ندارند، ما با کمک مردم تا امروز نگذاشتیم این طیف از درمان محروم بماند و این شعار ما است.

 مستشاری مرکز مشهد را بهترین مرکز درمانی بیماران سرطانی در شرق ایران اعلام کرد و توضیح داد: ما ۴ هزار نفر را سالانه درمان می‌کنیم که اگر غیرت و احساسات مردم نباشد، هزار و ۲۰۰ بیمار از درمان محروم می‌شوند که نتیجه آن درد مضاعف برای بیش از هزار و ۲۰۰ خانواده است، لذا حمایت از این بیمارستان و انجمن مطالبه قانونی من از استاندار و وزیر بهداشت است.

 کمبودهای بخش درمان سرطان در ناظران پوشش داده می‌شود

 مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز گفت: کمبودهای بخش درمان سرطان کشور توسط این بیمارستان پوشش داده شده است و درمان‌های بیماری‌های سنگینی در این مرکز انجام می‌شود که از نظر اقتصادی برای دیگر بیمارستان‌ها فراهم نیست. این بیمارستان تمام امکاناتی که یک بیمار برای درمان نیاز دارد فراهم است تا بیمار برای هیچ کاری از این مرکز به مرکز دیگری در رفت‌وآمد نباشد.

 اصغر افراسیابی گرگانی افزود: مرکز درمانی رضا یک مرکز مدرن تصویربرداری است که ۵ دستگاه مدرن شتاب‌دهنده در آن فعالیت دارد و بهترین تکنیک‌های درمان در این مرکز در حال اجرا است و بیمارانی از سراسر کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند.

 سرطان سومین عامل مرگ در ایران است

 نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز اظهار کرد: سرطان به‌عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر در جهان است که در ایران سومین عامل بشمار می‌رود. همچنین امید به زندگی و بهبودی بیماران در بزرگسالان بیش از ۵۰ درصد و در کودکان بیش از ۶۵ درصد است.

 غلامحسین نوفرستی افزود: وجود سرطان ایجادکننده یک کانون بحران در خانواده و جامعه است، این بحران در بخش‌های مختلفی نظیر اقتصاد، خانواده، سلامتی، عاطفی و تربیتی خود را نشان می‌دهد و ما باید برای حل این بحران‌ها تلاش کنیم. وجود خیرین نعمت بزرگی است و مردم ایران همه خیر هستند و انجمن حمایت از بیماران سرطانی یکی از بزرگ انجمن‌های خیری کشور است.

 وی تأکید کرد: جامعه باید بتواند برای حل بحران سرطان خود را بروز کند، با اولین خبر شالوده فکری و زندگی افراد از بین می‌رود؛ ولی با کمی تقویت روحیه امید به زندگی در بیماران افزایش پیدا می‌کند. انعکاس اخبار و مشکلات انجمن می‌تواند به جلب کمک‌های بیشتر دولت و مردم کمک کند.

 نوفرستی در خصوص آمار بیماران سرطانی استان اظهار کرد: سالانه ۴ هزار نفر بیمار در این بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرد و همچنین در حوزه خیری نیز خیرین بنا به سلیقه خود به بیماران در بخش‌های مختلف کمک می‌کنند. در حوزه دارو نیز بیمه‌ها در حال تلاش برای پوشش دارو هستند، اما باتوجه‌به گرانی نیاز به همکاری بیشتر است. به‌عنوان‌مثال بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه‌های دارویی بیماران را پوشش می‌دهد؛ اما همان ۳۰ درصد باقی‌مانده برای بیماران خیلی سنگین است و توان پرداخت آن را ندارند.

 وی افزود: البته ممکن است حجم دارو کم‌وزیاد شود؛ ولی ما مشکل دارو نداریم، مهم‌ترین مشکل ما تأمین ۳۰ درصد سهم بیمار جهت تهیه دارو است که بسیاری توان پرداخت آن را ندارند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد در خصوص اعتماد بیماران به داروهای داخلی بیان کرد: ما باید به خودمان اعتماد کنیم، ممکن است در ابتدای شروع یک کارخانه‌ای تفاوت کیفی با داروی مشابه خارجی باشد، از طرفی ما باید به وزارت بهداشت هم اعتماد کنیم وقتی وزارت بهداشت دارویی را تأیید کرد، یعنی آزمون‌های لازم را پذیرفته است.

 ۷ میلیارد تومان حمایت خیرین و انجمن از بیماران نیازمند سرطانی

 معاون توسعه و پشتیبانی انجمن و عضو هیئت‌مدیره نیز در این نشست گفت: با وجود تغییری که در حوزه تعرفه‌های دولتی ایجاد شد و باعث شد هزینه‌های پرتودرمانی افزایش پیدا کند، هفته‌ای ۱۷۰ میلیون تومان هزینه درمان بیماران غیربرخوردار توسط گروه‌های خیری تأمین می‌شود.

 امیرعباس مستشاری افزود: یکی از توفیقاتی که انجمن کسب کرد، سرمایه‌های اجتماعی بود که در طول ۴ دهه فعالیت انجمن به‌دست‌آمده است، بیمارستان ناظران طی بازه زمانی ۴ساله به بهره‌برداری رسید و چنین سرعت عملی در کلان پروژه‌های استان سابقه نداشته است.

 وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد انجمن بر روی سرمایه‌های اجتماعی خود کار کرده و سرمایه‌های اجتماعی کارایی کسب کرده است، آن‌هم در شرایطی که فضای بی‌اعتمادی نسبت به هم در جامعه غوغا می‌کند. در این دو سالی که فشار به انجمن آمده و همچنین شعار «کسی به‌خاطر مشکل مالی نباید از درمان محروم شود» هزینه‌های درمان بیماران نیازمند از گروه‌های اجتماعی که به انجمن اعتماد دارند، تأمین شده است و در شش ماه اول امسال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جذب داشته است و انجمن نیز معادل همین عدد در کنار خیرین هزینه کرده است.

 معاون توسعه و پشتیبانی انجمن حمایت از بیماران سرطانی تصریح کرد: نباید فکر کنیم طی شش ماه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فقط برای بیماران کم‌برخوردار هزینه شده است، چرا که هزینه درمان این گروه از بیماران بالغ بر ۷ میلیارد تومان طی شش ماه بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها